På vår hemsida har vi en kalkylator som räknar ut vad månadskostnaden skulle bli (baserat på din bostads kvadratmeter och geografiska läge) så att du kan få en prisuppskattning.
För att få en mer säker offert önskar vi att du kontaktar vår produktionsavdelning via vår chatt på hemsidan, på telefonnummer 063-51 19 53 eller via mail så hjälper vi dig.
SVAR: Ja, vi bokar in en tid i samråd med dig, vår kvalitetsansvarige besöker dig i hemmet. Syfte att säkerställa dina förväntningar och vår förmåga att leverera densamma.
SVAR: Ett städabonnemang innebär kontinuerlig veckostädning varje, varannan eller var fjärde vecka, som du själv väljer. Ett städabonnemang som tecknas med oss har ingen bindningstid. Däremot har vi en uppsägningstid på 30 dagar och den ska lämnas till oss skriftligen via mail: .
SVAR: I vårt städlöfte kan du se vad som ingår i vårt hemstäd: Städlöfte Hemstäd.
SVAR: Ja, vi måste få information om djur finns i hemmet vilket ska ske vid första kontakten. Sker förändring att du under tiden som kund införskaffar ett husdjur förväntar vi oss meddelande om det. Det med anledning av planerad städtid och inte minst arbetsmiljöfrågor.
SVAR: Du som kund behöver inte vara hemma vid städningen.
SVAR: I de fall vi behöver en nyckel för att kunna utföra arbete så är det inga problem för oss. Vi har säker hantering och förvaring av de kundnycklar som vi lånar. Varje nyckel förses med en säkerhetsbricka och förvaras i ett godkänt säkerhetsskåp för nycklar.
SVAR: Om möjligt, ser vi gärna att du lämnar in en nyckel till oss senast en (1) arbetsdag innan och den lämnas till oss på Odenskogsvägen 42 B. Det går även bra att vara hemma och släppa in oss i bostaden om du önskar det.
SVAR: Om du är 65 år och över så har vi rabatterat pris för återkommande seniorstäd. Vi är även valbar hos Östersunds Kommun som utförare av servicetjänster. Du behöver då kontakta biståndshandläggare för att erhålla ett biståndsbeslut innan du kan välja oss alternativt välja oss genom kundcenter och befogenhetslagen. I vårt städlöfte kan du se vad som ingår i vårt seniorstäd: Städlöfte Hemstäd.
SVAR: Ja, vi tar alltid med oss städmaterial samt städutrustning hem till dig.
SVAR: Om- och avbokning behöver ske senast kl. 10:00 en (1) arbetsdag innan, om av/ombokningen sker efter kl 10:00 dagen innan debiteras städtillfället.
Kontakta vår produktionsavdelning via vår chatt på hemsidan, på telefonnummer 063-51 19 53 eller via mail så får du hjälp med detta.
SVAR: Om du vill säga upp avtalet med oss så är det 30 dagars uppsägningstid som gäller. En uppsägning ska vara skriftlig och sker till oss via mail:
SVAR: Nej, du kan anlita oss för enstaka städningar – men vill du få fördelarna med kontinuitet i städningen rekommenderar vi ett städabonnemang. Det är då lättare för oss att se till att du får samma städteam som städar hos dig varje gång. Du får då ett team som känner till ditt hem och vet hur du vill ha det.
SVAR: Då ett städtillfälle infaller på en röd dag eller vid en storhelg ställs det tillfället in automatiskt. Kontakta oss gärna så kan vi hjälpa dig med att flytta städtillfället till någon annan passande dag.
Följande dagar ställs städningen automatiskt in: Nyårsdagen, trettondagen, påskafton, påskdagen, annandag påsk, 1 maj, Kristi himmelsfärds dag, nationaldagen, midsommarafton, midsommardagen, julafton, juldagen, annandag jul och nyårsafton.
SVAR: För att få en garanterad tid rekommenderar vi att du bokar så tidigt som möjligt. Sista veckan varje månad blir vi snabbt fullbokade, så tänk på att vara ute i så god tid som möjligt.
SVAR: Nej, vanligtvis åker vi inte ut och tittar på objektet innan uppdraget ska utföras. Om önskemål för det finns, kan vi självklart titta på möjligheten för det.
SVAR: I vårt städlöfte kan du se vad som ingår i vårt flyttstäd: Städlöfte Flyttstädning
SVAR: Ja, fönsterputs ingår i flyttstäd.
SVAR: Ja, städ av balkong ingår i flyttstäd.
SVAR Ja, städ av ett normalstort förråd ingår i flyttstäd.
SVAR: Förutom att tömma bostaden på möbler och saker vill vi att du stänger av kyl och frys. Om du vill ha städat bakom kyl, frys, spis, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare ser vi gärna att du drar fram dessa innan vi kommer. Finns det ett badkar med front, vänligen ta bort det.
SVAR: Beroende på storlek och smutsighetsgrad varierar självklart tiden, vi reserverar alltid minst en dag för ett flyttstäd.
SVAR: Du lämnar med fördel dina nycklar till oss på Odenskogsvägen 42 B helgfria vardagar mellan klockan 07:00 – 17:00.
SVAR: Om möbler eller andra saker står kvar i bostaden som kan vara i vägen för städningen, vänligen kontakta oss. Vi flyttar inte på möbler eller saker, utan städar runt dem.
SVAR: Om du inte är nöjd med resultatet av städningen vi utfört, kontaktar du vår produktionsavdelning via chatt, telefon eller mail så hjälper vi dig på bästa sätt, dock senast tre (3) arbetsdagar efter flyttstäd/inflytt.
Vårt sätt att kompensera är att ta ansvar och åtgärda eventuella missar och då helt kostnadsfritt. Oftast kan vi komma ut samma dag eller dagen efter du hör av dig.
SVAR: I vårt städlöfte kan du se vad som ingår i vårt storstäd: Städlöfte Storstädning.
SVAR: I vårt städlöfte kan du se vad som ingår i vårt visningsstäd: Städlöfte Visningsstäd.
SVAR: Vi hämtar allt ifrån porslin, husgeråd, böcker, kläder, möbler, madrasser, vitvaror. Vi hjälper dig att rensa eller tömma förråd och slänga grovsopor.
Vissa saker klassas som farligt avfall och innebär att vi exempelvis inte får hämta kemikalier, läkemedel och färg. Självklart har vi ansvarsförsäkring, miljötillstånd samt yrkestrafiktillstånd som behövs. Prissättning sker genom fast pris eller per timme. Inför bortforsling av dina saker önskar vi att du tydligt märker upp vad som ska tas med för återvinning om du själv inte har möjlighet att vara på plats. Vi fixar grovjobbet, du kan lägga din dyrbara tid och energi på annat.
SVAR: Du lämnar med fördel dina nycklar till oss på Odenskogsvägen 42 B helgfria vardagar mellan klockan 07:00 – 17:00.
SVAR: Vi besöker er gärna för att skräddarsy både städbeskrivning och offert, kontakta oss på 063-51 19 53 (tonval 1), maila oss på eller skicka en förfrågan via vår hemsida.
SVAR: Vi tar betalt per fönster och priset varierar beroende på storlek och typ av fönster. Om offert önskas vill vi att du bifogar bilder på samtliga fönster, maila till eller använd vårt formulär för intresseanmälan.
SVAR: I fönsterputs ingår alltid avtorkning av smygar, karmar och fönsterbleck.
SVAR: Inför fönsterputsen, tänk på att tömma ytan i och intill dina fönster så vi kommer åt att putsa, önskar du kan vi såklart även hjälpa dig att plocka bort blommor och andra föremål (beställ vid bokning).
SVAR: Du lämnar med fördel dina nycklar till oss på Odenskogsvägen 42 B vardagar mellan klockan 07:00 – 17:00.
SVAR: Ja, den hittar du på vår hemsida.
SVAR: Ja, RUT-avdrag gäller för vattentvätt, 25% avdrag på priset. Välkommen och prata med vår personal.
SVAR: Ja, vi erbjuder hämtning samt lämning av tvätt och nu kan du även använda 25% RUT-avdrag för hämtning och lämning av vattentvätt.
SVAR: Som regel är det fem arbetsdagar för vanlig tvätt samt två veckor för mattor och mangling.
SVAR: Den strukna tvätten inkluderar tvätt, fläckborttagning och torkning i enlighet med plaggets skötselråd och efterbehandling i form av ångstrykning (om skötselrådet indikerar att det går att ångstrykas, görs det). Om du väljer hushållstvätt, tvättas alla föremål i vatten och torktumlas, oavsett instruktionerna på plaggets skötselråd. Sortering efter tvättemperatur (enligt skötselråd) ingår.
Du kan också, om du vill, välja ytterligare tjänster, som att sortera efter färg och vikning, när du gör din beställning.
SVAR: Det är viktigt att du som kund vid inlämning upplyser oss om eventuella fläckar. Detta hjälper oss att behandla på bästa sätt. Tyvärr händer det att vissa fläckar inte går bort. Garanti kan aldrig ges till 100%.
SVAR: Ja, vi har möbeltvättar som du kan använda för att tvätta möbler, bilklädslar, mattor och andra textiler som är svåra att tvätta i en vanlig tvättmaskin. Specialanpassat rengöringsmedel ingår i hyrespriset. Gå in på denna länk för att se priser och vart du vänder dig för att hyra: Möbeltvätt.
SVAR: Om du bor utanför Östersund och inte har möjlighet att lämna din tvätt direkt till oss så har vi ombud i Åre, Järpen, Krokom, Ramsele, Bräcke och Ånge som du kan lämna in din tvätt till, gå in på denna länk så ser du adress och kontaktuppgifter till dessa: Våra ombud.
SVAR: Om du ska besöka oss i Odenskog för tvätt eller städ är öppettiderna måndag- fredag helgfria vardagar 07:00- 17:00, om du vill besöka vårt tvätteri på Artillerigatan 2 är öppettiderna 10:00 – 17:00 måndag-fredag helgfria vardagar.
SVAR: Vår kundmottagning för städ hittar du på Odenskogsvägen 42 B, vårt tvätteri hittar du på Artillerigatan 2, det går även bra att lämna in tvätt på Odenskogsvägen 42 B om så önskas.
SVAR:
Öppettider för besök och chat:
måndag – fredag kl. 07.00-17.00. (helgfria vardagar)
Städverksamhet
Chatt via hemsidan
Telefonnummer: 063 – 51 19 53 (tonval 1)
Telefontid för städ: måndag – fredag kl. 07.00-16.00. (helgfria vardagar)
Maila oss: Kontakta oss
Kontaktformulär på hemsidan.
Tvätteriverksamhet
Telefonnummer 063 – 51 19 53 (tonval 2)
Mailadress:
Kontaktformulär på hemsidan:
SVAR: Maila gärna ditt CV samt personliga brev till:
SVAR: Vi behöver det för att kunna ansöka om RUT-avdrag och som säkerhet vid fakturering.
SVAR: På Pressateljén värnar vi om din integritet. Det är frivilligt för dig att lämna dina personuppgifter till oss, men vi behöver dem för att kunna utföra beställt uppdrag från dig. Genom att lämna dina uppgifter godkänner du att vi behandlar dem för att fullgöra våra åtaganden baserat på det avtal vi har skapat vid bokningstillfället.
SVAR: Ja, vi lämnar garanti på våra utförda tjänster.
SVAR: Vi har full försäkring som täcker eventuella skador på egendom.
SVAR: Pressateljén har kollektivavtal som innebär schyssta arbetsvillkor och en bättre arbetsmiljö för våra medarbetare.
SVAR: Genom introduktionsutbildning och vidareutbildning säkerställer Pressateljén att medarbetarna har rätt kompetens för att leverera våra tjänster på rätt sätt. Vi drivs av att tillgodose våra kunders förväntan. Kunden ska kunna lita på att leveransen sker i rätt tid och med rätt kvalitet och därmed rekommendera Pressateljén till andra.
Genom utbildning- och kompetensutveckling får vi medarbetare som utvecklas i sina arbetsuppgifter och som personer. Det ger medarbetaren trygghet att hantera förändrade eller höjda krav och förändrade behov och önskemål från kunderna.
SVAR: Alla medarbetare på Pressateljén är under sekretess så du kan känna dig trygg.
SVAR: Med RUT-avdraget kan du dra av upp till 75 000 kronor om året för hushållsnära tjänster. Det kan alltså användas till att köpa Pressateljéns Städ & Tvättjänster eller andra möjliga tjänster för upp till 150 000 kronor. Pressateljén administrerar din skattereduktion direkt med Skatteverket.
Nu gäller Rut-avdraget även på vattentvätt och transport av tvätt.
SVAR: Nej, du får inte göra RUT-avdrag för städning av dödsbo.
SVAR: Du får inte göra RUT-avdrag för kemtvätt. Du får inte göra RUT-avdrag för bortforsling till återvinning, ska sakerna däremot till välgörande ändamål exempelvis Röda Korset gäller RUT-avdrag för bortforsling.
SVAR: RUT-avdraget hamnar på det år betalningen görs. Om du exempelvis anlitar oss för städ i November 2021, får fakturan i December och betalar fakturan i Januari 2022 så landar RUT-avdraget på år 2022.
SVAR: Av den totala arbetskostnaden betalar du 50% och får 50% i RUT-avdrag.
SVAR: Om du beställt en tjänst och du inte har något RUT-avdrag kvar så blir du betalningsskyldig för den del av avdraget du inte har rätt att få.
SVAR: Nej, endast privatpersoner kan göra RUT-avdrag.
SVAR: Du behöver inte äga fastigheten för att få göra RUT-avdrag men däremot behöver du ha använt bostaden som boende. Du kan även göra RUT-avdrag för kortare boende som exempelvis städning i en stuga du hyrt under semestern.
SVAR: Du får göra RUT-avdrag för 50 procent av arbetskostnaden och maximalt 75.000 kronor per person och år. Som exempel motsvarar det städning ca 5 timmar varje vecka alla månader på ett år.
SVAR: Ja, du får absolut göra RUT-avdrag som pensionär. Du får göra RUT-avdrag för 50 % av arbetskostnaden och maximalt 75.000 kronor per person och år.
Som ett exempel motsvarar det 6h städning varje vecka.
SVAR: För att få göra RUT-avdrag behöver du vara äldre än 18 år och betala skatt i Sverige. RUT-avdraget är ett avdrag på din skatt och du kan aldrig få mer i RUT- avdrag än vad du betalar i skatt. För att få rutavdrag behöver även tjänsten vara utförd och betald.
SVAR: Du kan logga in på Skatteverkets hemsida för att se hur mycket RUT-avdrag du har kvar.
SVAR: Du kan göra RUT-avdrag för arbete i dina föräldrars bostad om du har betalat för arbete. Du kan dock inte få rutavdrag för arbete utfört i ditt barns hem.