FAQ

Hemstäd

Vad är priset för hemstäd?

På vår hemsida har vi en kalkylator som räknar ut vad månadskostnaden skulle bli (baserat på din bostads kvadratmeter och geografiska läge) så att du kan få en prisuppskattning.

För att få en mer säker offert önskar vi att du kontaktar vår produktionsavdelning via vår chatt på hemsidan, på telefonnummer 063-51 19 53 eller via mail så hjälper vi dig.

Gör ni hembesök innan vi blir kund?

SVAR: Ja, vi bokar in en tid i samråd med dig, vår kvalitetsansvarige besöker dig i hemmet. Syfte att säkerställa dina förväntningar och vår förmåga att leverera densamma.

Vad innebär ett städabonnemang?

SVAR: Ett städabonnemang innebär kontinuerlig veckostädning varje, varannan eller var fjärde vecka, som du själv väljer. Ett städabonnemang som tecknas med oss har ingen bindningstid. Däremot har vi en uppsägningstid på 30 dagar och den ska lämnas till oss skriftligen via mail: .

Vad ingår i hemstäd?

SVAR: I vårt städlöfte kan du se vad som ingår i vårt hemstäd: Städlöfte Hemstäd.

Måste ni känna till att jag har husdjur?

SVAR: Ja, vi måste få information om djur finns i hemmet vilket ska ske vid första kontakten. Sker förändring att du under tiden som kund införskaffar ett husdjur förväntar vi oss meddelande om det. Det med anledning av planerad städtid och inte minst arbetsmiljöfrågor.

Behöver jag vara hemma vid städningen?

SVAR: Du som kund behöver inte vara hemma vid städningen.

Hur hanterar ni kundnycklar?

SVAR: I de fall vi behöver en nyckel för att kunna utföra arbete så är det inga problem för oss. Vi har säker hantering och förvaring av de kundnycklar som vi lånar. Varje nyckel förses med en säkerhetsbricka och förvaras i ett godkänt säkerhetsskåp för nycklar.

Hur går det till rent praktiskt med upplåsning av lägenheten?

SVAR: Om möjligt, ser vi gärna att du lämnar in en nyckel till oss senast en (1) arbetsdag innan och den lämnas till oss på Odenskogsvägen 42 B. Det går även bra att vara hemma och släppa in oss i bostaden om du önskar det.

Har ni några förmånliga priser för seniorer?

SVAR: Om du är 65 år och över så har vi rabatterat pris för återkommande seniorstäd. Vi är även valbar hos Östersunds Kommun som utförare av servicetjänster. Du behöver då kontakta biståndshandläggare för att erhålla ett biståndsbeslut innan du kan välja oss alternativt välja oss genom kundcenter och befogenhetslagen. I vårt städlöfte kan du se vad som ingår i vårt seniorstäd: Städlöfte Hemstäd.

Tar ni med städmaterial?

SVAR: Ja, vi tar alltid med oss städmaterial samt städutrustning hem till dig.

Vad gäller om jag vill om/avboka ett kommande städtillfälle?

SVAR: Om- och avbokning behöver ske senast kl. 10:00 en (1) arbetsdag innan, om av/ombokningen sker efter kl 10:00 dagen innan debiteras städtillfället.
Kontakta vår produktionsavdelning via vår chatt på hemsidan, på telefonnummer 063-51 19 53 eller via mail så får du hjälp med detta.

Hur gör jag om jag vill säga upp min städning?

SVAR: Om du vill säga upp avtalet med oss så är det 30 dagars uppsägningstid som gäller. En uppsägning ska vara skriftlig och sker till oss via mail:

Måste jag ha ett fast städschema?

SVAR: Nej, du kan anlita oss för enstaka städningar – men vill du få fördelarna med kontinuitet i städningen rekommenderar vi ett städabonnemang. Det är då lättare för oss att se till att du får samma städteam som städar hos dig varje gång. Du får då ett team som känner till ditt hem och vet hur du vill ha det.

Röda dagar och storhelger

SVAR: Då ett städtillfälle infaller på en röd dag eller vid en storhelg ställs det tillfället in automatiskt. Kontakta oss gärna så kan vi hjälpa dig med att flytta städtillfället till någon annan passande dag.
Följande dagar ställs städningen automatiskt in: Nyårsdagen, trettondagen, påskafton, påskdagen, annandag påsk, 1 maj, Kristi himmelsfärds dag, nationaldagen, midsommarafton, midsommardagen, julafton, juldagen, annandag jul och nyårsafton.

Flyttstäd

Hur lång tid i förväg måste jag boka en flyttstädning?

SVAR: För att få en garanterad tid rekommenderar vi att du bokar så tidigt som möjligt. Sista veckan varje månad blir vi snabbt fullbokade, så tänk på att vara ute i så god tid som möjligt.

Åker ni ut och tittar på bostaden innan städning ska utföras?

SVAR: Nej, vanligtvis åker vi inte ut och tittar på objektet innan uppdraget ska utföras. Om önskemål för det finns, kan vi självklart titta på möjligheten för det.

Vad ingår i flyttstäd?

SVAR: I vårt städlöfte kan du se vad som ingår i vårt flyttstäd: Städlöfte Flyttstädning

Ingår fönsterputsning vid flyttstädning?

SVAR: Ja, fönsterputs ingår i flyttstäd.

Ingår städning av balkong?

SVAR: Ja, städ av balkong ingår i flyttstäd.

Ingår städ av förråd?

SVAR Ja, städ av ett normalstort förråd ingår i flyttstäd.

Vad ska jag tänka på inför flyttstädningen?

SVAR: Förutom att tömma bostaden på möbler och saker vill vi att du stänger av kyl och frys. Om du vill ha städat bakom kyl, frys, spis, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare ser vi gärna att du drar fram dessa innan vi kommer. Finns det ett badkar med front, vänligen ta bort det.

Hur lång tid tar ett flyttstäd?

SVAR: Beroende på storlek och smutsighetsgrad varierar självklart tiden, vi reserverar alltid minst en dag för ett flyttstäd.

Vart lämnar jag in mina nycklar till er?

SVAR: Du lämnar med fördel dina nycklar till oss på Odenskogsvägen 42 B helgfria vardagar mellan klockan 07:00 – 17:00.

Går det bra att lämna kvar en del möbler/saker i bostaden?

SVAR: Om möbler eller andra saker står kvar i bostaden som kan vara i vägen för städningen, vänligen kontakta oss. Vi flyttar inte på möbler eller saker, utan städar runt dem.

Vad händer om jag inte är nöjd med flyttstädningen?

SVAR: Om du inte är nöjd med resultatet av städningen vi utfört, kontaktar du vår produktionsavdelning via chatt, telefon eller mail så hjälper vi dig på bästa sätt, dock senast tre (3) arbetsdagar efter flyttstäd/inflytt.
Vårt sätt att kompensera är att ta ansvar och åtgärda eventuella missar och då helt kostnadsfritt. Oftast kan vi komma ut samma dag eller dagen efter du hör av dig.

Övriga städtjänster och bortforslling

Vad ingår i ett storstäd?

SVAR: I vårt städlöfte kan du se vad som ingår i vårt storstäd: Städlöfte Storstädning.

Vad ingår i ett visningsstäd?

SVAR: I vårt städlöfte kan du se vad som ingår i vårt visningsstäd: Städlöfte Visningsstäd.

Utför ni bortforsling?

SVAR: Vi hämtar allt ifrån porslin, husgeråd, böcker, kläder, möbler, madrasser, vitvaror. Vi hjälper dig att rensa eller tömma förråd och slänga grovsopor.
Vissa saker klassas som farligt avfall och innebär att vi exempelvis inte får hämta kemikalier, läkemedel och färg. Självklart har vi ansvarsförsäkring, miljötillstånd samt yrkestrafiktillstånd som behövs. Prissättning sker genom fast pris eller per timme. Inför bortforsling av dina saker önskar vi att du tydligt märker upp vad som ska tas med för återvinning om du själv inte har möjlighet att vara på plats. Vi fixar grovjobbet, du kan lägga din dyrbara tid och energi på annat.

Vart lämnar jag in mina nycklar till er?

SVAR: Du lämnar med fördel dina nycklar till oss på Odenskogsvägen 42 B helgfria vardagar mellan klockan 07:00 – 17:00.

Vårt företag vill anlita er för städ, vart vänder vi oss?

SVAR: Vi besöker er gärna för att skräddarsy både städbeskrivning och offert, kontakta oss på 063-51 19 53 (tonval 1), maila oss på eller skicka en förfrågan via vår hemsida.

Fönsterputs

Vad är priset för fönsterputs?

SVAR: Vi tar betalt per fönster och priset varierar beroende på storlek och typ av fönster. Om offert önskas vill vi att du bifogar bilder på samtliga fönster, maila till eller använd vårt formulär för intresseanmälan.

Vad ingår i fönsterputs?

SVAR: I fönsterputs ingår alltid avtorkning av smygar, karmar och fönsterbleck.

Vad behöver jag förbereda inför fönsterputs?

SVAR: Inför fönsterputsen, tänk på att tömma ytan i och intill dina fönster så vi kommer åt att putsa, önskar du kan vi såklart även hjälpa dig att plocka bort blommor och andra föremål (beställ vid bokning).

Vart lämnar jag in mina nycklar till er?

SVAR: Du lämnar med fördel dina nycklar till oss på Odenskogsvägen 42 B vardagar mellan klockan 07:00 – 17:00.

Tvätt

Gäller RUT-avdrag för tvätt?

SVAR: Ja, RUT-avdrag gäller för vattentvätt, 25% avdrag på priset. Välkommen och prata med vår personal.

Har ni möjlighet att hämta och lämna tvätt?

SVAR: Ja, vi erbjuder hämtning samt lämning av tvätt och nu kan du även använda 25% RUT-avdrag för hämtning och lämning av vattentvätt.

När får jag tillbaka min tvätt?

SVAR: Som regel är det fem arbetsdagar för vanlig tvätt samt två veckor för mattor och mangling.

Vad innefattar en tvättprocess hos er?

SVAR: Den strukna tvätten inkluderar tvätt, fläckborttagning och torkning i enlighet med plaggets skötselråd och efterbehandling i form av ångstrykning (om skötselrådet indikerar att det går att ångstrykas, görs det). Om du väljer hushållstvätt, tvättas alla föremål i vatten och torktumlas, oavsett instruktionerna på plaggets skötselråd. Sortering efter tvättemperatur (enligt skötselråd) ingår.

Du kan också, om du vill, välja ytterligare tjänster, som att sortera efter färg och vikning, när du gör din beställning.

Kan ni garantera att få bort alla fläckar?

SVAR: Det är viktigt att du som kund vid inlämning upplyser oss om eventuella fläckar. Detta hjälper oss att behandla på bästa sätt. Tyvärr händer det att vissa fläckar inte går bort. Garanti kan aldrig ges till 100%.

Har ni möbeltvätt för uthyrning?

SVAR: Ja, vi har möbeltvättar som du kan använda för att tvätta möbler, bilklädslar, mattor och andra textiler som är svåra att tvätta i en vanlig tvättmaskin. Specialanpassat rengöringsmedel ingår i hyrespriset. Gå in på denna länk för att se priser och vart du vänder dig för att hyra: Möbeltvätt.

Våra ombud för tvätt

SVAR: Om du bor utanför Östersund och inte har möjlighet att lämna din tvätt direkt till oss så har vi ombud i Åre, Järpen, Krokom, Ramsele, Bräcke och Ånge som du kan lämna in din tvätt till, gå in på denna länk så ser du adress och kontaktuppgifter till dessa: Våra ombud.

Besöksadress / Kontaktuppgifter / Öppettider

Vad är era öppettider?

SVAR: Om du ska besöka oss i Odenskog för tvätt eller städ är öppettiderna måndag- fredag helgfria vardagar 07:00- 17:00, om du vill besöka vårt tvätteri på Artillerigatan 2 är öppettiderna 10:00 – 17:00 måndag-fredag helgfria vardagar.

Vad är er adress?

SVAR: Vår kundmottagning för städ hittar du på Odenskogsvägen 42 B, vårt tvätteri hittar du på Artillerigatan 2, det går även bra att lämna in tvätt på Odenskogsvägen 42 B om så önskas.

Vad är era kontaktuppgifter?

SVAR:

Öppettider för besök och chat:
måndag – fredag kl. 07.00-17.00. (helgfria vardagar)

Städverksamhet
Chatt via hemsidan
Telefonnummer: 063 – 51 19 53 (tonval 1)
Telefontid för städ: måndag – fredag kl. 07.00-16.00. (helgfria vardagar)
Maila oss: Kontakta oss
Kontaktformulär på hemsidan.

Tvätteriverksamhet
Telefonnummer 063 – 51 19 53 (tonval 2)
Mailadress:
Kontaktformulär på hemsidan:

Vart vänder jag mig om jag vill söka jobb hos er?

SVAR: Maila gärna ditt CV samt personliga brev till:

Villkor

Varför behöver ni mitt personnummer?

SVAR: Vi behöver det för att kunna ansöka om RUT-avdrag och som säkerhet vid fakturering.

Hur hanterar ni mina personuppgifter?

SVAR: På Pressateljén värnar vi om din integritet. Det är frivilligt för dig att lämna dina personuppgifter till oss, men vi behöver dem för att kunna utföra beställt uppdrag från dig. Genom att lämna dina uppgifter godkänner du att vi behandlar dem för att fullgöra våra åtaganden baserat på det avtal vi har skapat vid bokningstillfället.

Lämnar ni garanti på era utförda tjänster?

SVAR: Ja, vi lämnar garanti på våra utförda tjänster.

Är ni försäkrade, exempelvis om något skulle gå sönder?

SVAR: Vi har full försäkring som täcker eventuella skador på egendom.

Har ni kollektivavtal?

SVAR: Pressateljén har kollektivavtal som innebär schyssta arbetsvillkor och en bättre arbetsmiljö för våra medarbetare.

Är era medarbetare utbildade inom tvätt/städ?

SVAR: Genom introduktionsutbildning och vidareutbildning säkerställer Pressateljén att medarbetarna har rätt kompetens för att leverera våra tjänster på rätt sätt. Vi drivs av att tillgodose våra kunders förväntan. Kunden ska kunna lita på att leveransen sker i rätt tid och med rätt kvalitet och därmed rekommendera Pressateljén till andra.

Genom utbildning- och kompetensutveckling får vi medarbetare som utvecklas i sina arbetsuppgifter och som personer. Det ger medarbetaren trygghet att hantera förändrade eller höjda krav och förändrade behov och önskemål från kunderna.

Har era medarbetare sekretess?

SVAR: Alla medarbetare på Pressateljén är under sekretess så du kan känna dig trygg.

Hållbarhetsarbete / Miljöfrågor

Hur arbetar ni med miljöfrågor?

SVAR: Vårt miljöarbete präglas av ett förebyggande och återkommande miljöarbete. Arbetet bedrivs systematiskt och strukturerat. Pressateljén är ett öppet och inkluderande företag där social hållbarhet och mångfald skapar möjligheter.
Läs gärna vår hållbarhetspolicy här.

Rut-avdrag

Hur fungerar RUT-avdraget?

SVAR: Med RUT-avdraget kan du dra av upp till 75 000 kronor om året för hushållsnära tjänster. Det kan alltså användas till att köpa Pressateljéns Städ & Tvättjänster eller andra möjliga tjänster för upp till 150 000 kronor. Pressateljén administrerar din skattereduktion direkt med Skatteverket.
Nu gäller Rut-avdraget även på vattentvätt och transport av tvätt.

Får man göra RUT-avdrag för dödsbo?

SVAR: Nej, du får inte göra RUT-avdrag för städning av dödsbo.

För vilka tjänster får man inte göra RUT-avdrag?

SVAR: Du får inte göra RUT-avdrag för kemtvätt. Du får inte göra RUT-avdrag för bortforsling till återvinning, ska sakerna däremot till välgörande ändamål exempelvis Röda Korset gäller RUT-avdrag för bortforsling.

På vilket år hamnar mitt RUT-avdrag?

SVAR: RUT-avdraget hamnar på det år betalningen görs. Om du exempelvis anlitar oss för städ i November 2021, får fakturan i December och betalar fakturan i Januari 2022 så landar RUT-avdraget på år 2022.

Hur många procent är RUT-avdraget för städning?

SVAR: Av den totala arbetskostnaden betalar du 50% och får 50% i RUT-avdrag.

Vad händer om jag inte har RUT kvar?

SVAR: Om du beställt en tjänst och du inte har något RUT-avdrag kvar så blir du betalningsskyldig för den del av avdraget du inte har rätt att få.

Får företag göra RUT-avdrag?

SVAR: Nej, endast privatpersoner kan göra RUT-avdrag.

Måste man äga fastigheten för att få göra RUT-avdrag?

SVAR: Du behöver inte äga fastigheten för att få göra RUT-avdrag men däremot behöver du ha använt bostaden som boende. Du kan även göra RUT-avdrag för kortare boende som exempelvis städning i en stuga du hyrt under semestern.

Hur mycket RUT-avdrag får man göra?

SVAR: Du får göra RUT-avdrag för 50 procent av arbetskostnaden och maximalt 75.000 kronor per person och år. Som exempel motsvarar det städning ca 5 timmar varje vecka alla månader på ett år.

Får man göra RUT-avdrag om man är pensionär?

SVAR: Ja, du får absolut göra RUT-avdrag som pensionär. Du får göra RUT-avdrag för 50 % av arbetskostnaden och maximalt 75.000 kronor per person och år.

Som ett exempel motsvarar det 6h städning varje vecka.

Hur vet jag om jag har rätt till RUT-avdrag

SVAR: För att få göra RUT-avdrag behöver du vara äldre än 18 år och betala skatt i Sverige. RUT-avdraget är ett avdrag på din skatt och du kan aldrig få mer i RUT- avdrag än vad du betalar i skatt. För att få rutavdrag behöver även tjänsten vara utförd och betald.

Hur mycket RUT har jag kvar?

SVAR: Du kan logga in på Skatteverkets hemsida för att se hur mycket RUT-avdrag du har kvar.

Får jag göra RUT-avdrag åt mina föräldrar?

SVAR: Du kan göra RUT-avdrag för arbete i dina föräldrars bostad om du har betalat för arbete. Du kan dock inte få rutavdrag för arbete utfört i ditt barns hem.